<< Til forsiden

Billeder

Foreningen, lidt historie...

Af Erik Pind
I en artikel i Viborg Stift Folkeblad i 1967 fortæller ostehandler Jørgen Stensgaard om, hvordan han blev jorddrot og prærie-ejer ved Lovns Bredning. Stensgaard fik ideen en dag bag disken i sin forretning, hvor han normalt forklarede damerne forskellen på Havarti og Danbo, Blue Cleese og Gorgonzola, og hvad en ostehandler nu ellers får tiden til at gå med.

Det slog ham, at han måtte finde noget at rive i ude i den frie luft, for vel var det godt med ost og spegepølse og italiensk salat, men tænk om han havde noget at grave og plante i, så man kunne se det gro op.

Jørgen Stensgaard sommerhuseventyr begynder allerede i 1962 da han fik oplyst, at det var muligt at købe 12,5 tdr. land jord ned til Lovns Bredning. Senere blev der opkøbt mere jord i alt ca. 30 Tdr. land.

Arealerne, der lå noget øde hen og langt fra alfarvej blev af Stensgaards venner kaldt for prærien. Lyngvej hed derfor i begyndelsen Prærien.

Der var et stor arbejde at gøre, inden den endelige godkendelse blev givet. Udarbejdelse af tegninger over grunde, vej og friarealer, udarbejdelse af deklarationer m.m.

Det var Jørgen Stensgaards mening, at der skulle opføres en sommerhusby i området, og derfor sørgede han selv for, at der blev etableret et vandværk og gasforsyning til de første sommerhuse. Elforsyningen måtte komme senere, og det blev i 1970.

Ideen med en sommerhusby slog ikke helt igennem, men der var mange, som gerne ville købe grund i området, og det fik de så mulighed for.

De første sommerhuse blev opført i 1966. I 1967 havde Jørgen Stensgaard opført 6 sommerhuse.

Derefter gik det slag i slag, og da der var solgt tilstrækkelig mange grunde, blev der oprettet en grundejerforening med en bestyrelse på 5 medlemmer, men den blev ret hurtigt udvidet til 7 medlemmer.

Efterhånden er hele området udstykket, og når det nye område i vest bliver bebygget, vil der være ca. 250 sommerhuse. Dertil kommer så området ved Bronzehøjen, som på et senere tidspunkt også bliver en del af Bøstrup Strand Grundejerforening.

Vi har fået et dejligt område, med et stort fælles strandareal, som mange nyder hele året igennem, et stort fællesareal mod vest, og et stisystem der giver mange muligheder for ture i området.

Vi er Jørgen Stensgaard megen tak skyldig – det var godt han fik sin ide om et sommerhusområde i 1962. Derfor blev pladsen på hjørnet af Mosevej og Lyngvej kaldt Jørgens Plads.

Informationstavle